Podstawowe informacje dotyczące wprowadzenia E10 do wykorzystania w komunikacji zewnętrznej
-
Na czym polega obecna zmiana przepisów?
Wdrożenie benzyny silnikowej E10 polega na zmianie przepisów w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, poprzez określenie nowego poziomu obligatoryjnego blendingu dla benzyn silnikowych o kodzie CN 2710 12 45 – 5,3%, jednocześnie uszczegóławiając, że 4,59% powinno zostać zrealizowane bioetanolem. Obligatoryjny blending jest obowiązkiem nałożonym na podmioty zobowiązane do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego, do wprowadzenia w ciągu roku kalendarzowego do sprzedawanych na rynku paliw pewnej ilości biokomponentów. Ww. przepis oznacza więc, iż producenci i importerzy paliw w ciągu roku kalendarzowego muszą wprowadzić do sprzedawanych przez siebie paliw biokomponenty w ilości odpowiadającej co najmniej 5,3% sprzedawanych paliw, z czego 4,59% będzie realizowane poprzez dodanie bioetanolu.
-
W jakich krajach już stosuje się benzynę silnikową E10?
Poniższe kraje wprowadziły już paliwo E10.
Polska będzie 18 krajem w UE (plus Wielka Brytania i Norwegia), który wprowadzi E10 (https://www.epure.org/news/more-eu-countries-adopt-e10-fuel-blend-with-renewable-ethanol-to-reduce-emissions/);
- Austria
- Belgia
- Bułgaria
- Dania
- Estonia
- Finlandia – https://www.aut.fi/tieliikenne/polttoaineet_ja_kayttovoimat/bensiini/e10-bensiini/soveltuvuus_henkiloautoihin
- Francjahttps://www-bioethanolcarburant-com.translate.goog/carburant-sp95-e10/?_x_tr_sl=fr&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=wapp https://www.bioethanolcarburant.com/comment-rouler-au-superethanol-e85/compatibilite-de-mon-vehicule/
- Holandia https://www.e10check.nl/
- Hiszpania https://energia.gob.es/Gasolinas/Paginas/tipos-gasolina.aspx
- Irlandia
- Litwa
- Łotwa
- Luksemburg
- Niemcy https://www.dat.de/e10/
- Rumunia
- Słowacja – korzystają z raportu https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf
- Węgry
- Wielka Brytania https://www.gov.uk/check-vehicle-e10-petrol
-
Jaki jest termin wejścia w życie przepisu wprowadzającego obligatoryjny blending dla benzyn silnikowych o kodzie CN 2710 12 45, tj. E10?
Zgodnie z procedowanym przez Ministerstwo Rolnictwa projektem ustawy, która przewiduje także wspomniane powyżej zmiany w ustawie o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, przepisy wejdą w życie od dnia 1 stycznia 2024 r.
-
Po wprowadzeniu E10 o ile zwiększy się cena litra benzyny?
Zgodnie z szacunkami koszt wprowadzenia E10 w przeliczeniu na litr wynosi około 2,5 gr.
Należy jednak zaznaczyć, iż koszt niewprowadzenia E10 (czyli koszt alternatywny) jest wyższy
i wynosi nawet ok 8 gr. na litrze. Bez wprowadzenia E10 przedsiębiorstwa realizujące NCW zmuszone byłyby do zastosowania innych instrumentów realizacji, które, jak wskazano wyżej są droższe.
-
Po wprowadzeniu E10 o ile wzrośnie zapotrzebowanie na surowce rolne oraz zapotrzebowanie na biokomponenty?
Z informacji udostępnionych przez Krajową Izbę Biopaliw wynika, że wprowadzenie E10 poprzez podniesienie obowiązku w zakresie obligatoryjnego blendingu zwiększy zapotrzebowanie na bioetanol w ilości ok. 200 tys. m3, co jednocześnie zwiększy popyt na zboża (głównie kukurydzę) w ilości co najmniej 500 tys. ton. Ilości te będą mogły być dostarczone przez polskich rolników oraz polskich producentów bioetanolu.
-
Czy wszystkie samochody osobowe będą mogły być tankowane paliwem E10 bez problemów?
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego
w 2020 roku wynosił 14,3 roku. Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10. Informację czy dany pojazd można tankować benzyną E10 można znaleźć
w karcie samochodu oraz na korku wlewu paliwa. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10. Który jest dostępny na stronie: https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf.
MKiŚ nosi się z zamiarem zlecenia wykonania na potrzeby kierowców przeglądarki, w której będzie można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika.
-
Skąd kierowca będzie wiedział, czy tankuje E10?
Zgodnie z zgodnie z art. 9ca ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania
i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411, 2687), przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu paliw ciekłych na stacjach paliwowych oraz stacjach zakładowych są obowiązani do oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów w sposób określający rodzaj wydawanego paliwa ciekłego. Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego na terenie placówki handlowej prowadzącej sprzedaż pojazdów silnikowych został określony w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 31 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem (Dz. U. 2021 poz. 1738).
Zgodnie z ww. przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znajdować się niżej przedstawione oznakowanie w formie naklejki: tj. oznaczenie E10 w czarnym okręgu.
