Aktualności

Relacja z XIII Konferencji Krajowej Izby Biopaliw „Biopaliwa transportowe” 25-26 września 2024 r.

Wielkie święto branży biopaliw, bo tak z pewnością możemy nazwać XIII Konferencję „Biopaliwa transportowe”, za nami!

Blisko 250 uczestników reprezentujących ponad 100 przedsiębiorstw i instytucji zgromadziło się w dniach 25-26 września 2024 r. na kolejnej odsłonie sztandarowego wydarzenia Krajowej Izby Biopaliw. Pierwszy dzień konferencji oficjalnie rozpoczętej przez Prezesa Zarządu KIB Zygmunta Gzyrę z pewnością zostanie zapamiętany szczególnie po momentach bardzo żywiołowej dyskusji w „Debacie Ministrów”, w której udział wzięli: były Premier i Minister Gospodarki Waldemar Pawlak, były Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski oraz obecny Wiceminister Klimatu i Środowiska odpowiedzialny za biopaliwa i OZE Miłosz Motyka. Pomimo różnych spojrzeń na poszczególne kwestie wszyscy trzej panowie ministrowie zgodnie przyznali, że wprowadzenie uregulowań umożliwiających rozwój produkcji i wykorzystania biopaliw w Polsce okazał się gospodarczym sukcesem determinującym również istotnie sytuację w naszym rolnictwie.

Pomimo prezentacji wprowadzającej do tej dyskusji w wykonaniu Dyrektora Generalnego ePURE Davida Carpintero na temat możliwych scenariuszy realizacji celów OZE dla transportu w perspektywie 2030 roku, uczestnicy „Debaty Ministrów” podzielili również pogląd odnośnie konieczności zapoczątkowania dyskusji ogólnoeuropejskiej dotyczącej rewizji limitów dla biopaliw konwencjonalnych, które szczególnie w perspektywie krótkoterminowej odgrywają zasadniczą rolę w dekarbonizacji paliw ciekłych wobec raczkujących dopiero pozostałych technologii i znacznie wolniejszej niż zakładano elektryfikacji sektora transportu.

Panel oczywiście nie był jedynym elementem pierwszego dnia konferencji, a tuż przed nim uwagę uczestników na szczegółowe rozwiązania legislacyjne wynikającej z kolejnej wersji projektu nowelizacji ustawy biopaliwowej  zwrócili mec. Krzysztof Rutkowski i Przemysław Bryksa z Kancelarii Doradztwa Celnego i Podatkowego KDCP. Z kolei o tym, co wynika z nowych uregulowań europejskich związanych z rozszerzeniem sytemu ETS na sektor transportu opowiedzieli mec. Wojciech Kotala i mec. Adrian Biały z Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe, która to kancelaria była jednocześnie jednym ze złotych partnerów wydarzenia.

Miłym i ważnym dla organizacji akcentem konferencji była również oficjalna prezentacja i tym samym inauguracja nowego znaku graficznego KIB. Po ponad 20 latach działalności Stowarzyszenia przyszedł czas na zmianę logo, które – sądząc po reakcjach uczestników – przypadło naszym członkom i sympatykom do gustu!

Konferencja KIB co roku ściąga coraz szersze grono uczestników i prelegentów z zagranicy i międzynarodowa atmosfera XIII edycji wyczuwalna była od samego początku, ponieważ już pierwszym wystąpieniem merytorycznym była prezentacja Jakoba Skjolda z Novonesis, naszego partnera strategicznego, który przedstawił innowacyjne rozwiązania w zakresie poprawy efektywności procesowej w produkcji biopaliw dzięki nowoczesnej mikrobiologii. Temat ten był płynnie kontynuowany także podczas drugiego dnia konferencji przez Łukasza Surmę, który wykorzystał okazję swojego wystąpienia do zaprezentowania po raz pierwszy szerokiej publiczności innowacyjnej technologii produkcji biodiesla w systemie multifeedstock  oferowanej przez AT Agrar-Technik w środowisku obniżonej temperatury i ograniczonego zużycia metanolu dzięki zastosowaniu enzymów wytwarzanych właśnie przez Novonesis. Niezwykle ciekawej syntezy rynkowej ostatnich miesięcy na globalnym rynku biopaliw z wnioskami na przyszłość dokonał Claus Keller z S&P Global. Uczestnictwo przedstawiciela jednego z najważniejszych ośrodków analitycznych dla sektora biopaliw na świecie jest dużym wyróżnieniem dla KIB jako organizatorów, a dla konferencji stanowi doskonałe świadectwo wysokiego poziomu europejskiego przedsięwzięcia.

Konferencja KIB to jednak nie tylko merytoryka, ale faktyczne święto branży, które tradycyjnie już przybiera również postać uroczystej kolacji z krótką, acz znaczącą częścią oficjalną. W jej trakcie honorujemy najważniejsze postaci i osobowości, które swoją postawą przyczyniają się do rozwoju sektora biopaliw. Obecność Premiera Waldemara Pawlaka była okazją do wręczenia mu pamiątkowej statuetki KIB za efektywne rozwiązania prawne dotyczące NCW wprowadzone jeszcze w trakcie jego pracy na stanowisku Ministra Gospodarki. Kolejnym z laureatów był Mariusz Szeliga, Prezes Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju, które wraz z KIB od już ponad dekady działa razem na rzecz branży współtworząc Polską Koalicję Biopaliw i Pasz Białkowych. Wyróżnienie przypadło również prof. Januszowi Zawadzkiemu ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, z którą to uczelnią KIB już kilkukrotnie miała okazję efektywnie współpracować w ramach tematycznych projektów badawczo-rozwojowych. W Ostródzie statuetkę branżową otrzymał również  dr hab. Jerzy Kozyra z puławskiego IUNG za nieocenione wsparcie procesu kalkulacji emisji gazów cieplarnianych na poziomie upraw rzepaku i kukurydzy, które to otworzyło drogę do powstania nowego raportu NUTS2 dla Polski oraz publikacji danych statystycznych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi umożlwiających pierwszym punktom skupu kalkulacje emisji rolniczych w ramach tzw. wartości zagregowanych. Resort rolnictwa otrzymał zresztą w tym roku specjalne wyróżnienie instytucjonalne za całokształt wsparcia, na jakie branża biopaliw może liczyć ze strony MRiRW bezzawodnie od wielu lat. Odbierając statuetkę w imieniu ministra Czesława Siekierskiego Dyrektor Generalny ministerstwa Bogusław Wijatyk zapewnił, że biopaliwa nadal mogą liczyć na takie wsparcie z uwagi na swoją rolę, jaką sektor odgrywa dla polskich rolników. Warto przy okazji w tym miejscu podkreślić, że resort rolnictwa, podobnie zresztą jak i Ministerstwo Klimatu i Środowiska, objął naszą konferencję swoim patronatem honorowym. A skoro o patronach mowa to na słowa uznania zasługuje również Burmistrz Ostródy Rafał Dąbrowski, który osobiście przywitał uczestników konferencji w swoim pięknym, co kilkukrotnie podkreślił podczas swojego wystąpienia w trakcie bankietu, mieście.

Drugi dzień konferencji to już stricte merytoryczna uczta, w której każdy z uczestników mógł znaleźć coś ciekawego dla siebie. Poranną sesję „Technologie, emisje, surowce” współtworzył blok aż 9 prezentacji dotyczących właśnie: emisyjności surowcowych (dr inż. Jan Lubowicz z INIG-PIB, dr hab. Jerrz Kozyra wraz z Tomaszem Żyłowskim z IUNG-PIB), kryteriów zrównoważonego rozwoju (Peter Jurgens z REDcert) oraz dywersyfikacji surowców dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym w produkcji biodiesla (Tomasz Nowak z Technoilogy, Łukasz Surma z AT Agrar-Technik). Nowością podczas konferencji KIB było podjęcie tematyki e-paliw, czego dokonało 2 prelegentów: Ralf Diemer z e-Fuel Alliance twierdząco odpowiedział na tezę zaszytą w tytule swojej prezentacji czy możliwa jest synergia biopaliw i e-paliw w ramach realizacji ambitnych celów dekarbonizacyjnych w transporcie, z kolei dr inż. Delfina Rogowska z KZR INIG System, jednego z naszych patronów honorowych, przedstawiła tajniki certyfikacji e-paliw w ramach tegoż systemu. Ciekawym punktem sesji była również prezentacja Moniki Jurkowskiej reprezentującej firmę Pentacomp, złotego partnera konferencji, dotycząca innowacyjnych rozwiązań informatycznych w zakresie sprawozdawczości podatkowej i akcyzowej podmiotów zajmujących się obrotem paliwami ciekłymi i biokomponentami.

Wczesnopopołudniowa sesja „Paliwa, jakość, rynek” rozpoczęła się wystąpieniem Wojciecha Rylskiego z KOWR, który przedstawił bieżącą sytuację polskiego sektora wytwórczego biokomponentów z perspektywy oficjalnych statystyk i danych produkcyjnych. Następnie Dieter Bockey z UFOP przybliżył uczestnikom meandry niemieckiej polityki klimatyczno-energetycznej w transporcie wskazując dotychczasową rolę i perspektywy stojące przed tamtejszym sektorem biodiesla. Ostatnią prezentacją przed wieńczącym konferencję panelem dyskusyjnym przedstawił Karsten Michels z Volkswagen AG, który skupił się na pracach niemieckich koncernów samochodowych w zakresie wyższych blendów normatywnych. Na przykładzie benzyny E20, w przypadku której ciekawym rozwiązaniem w przyszłości może być zastąpienie komponentu kopalnego bio-naftą, wskazywał na nieodzowność biopaliw w krótko– i średnioterminowym okresie procesu dekarbonizacji transportu.

Swoistą wisienką na torcie była dyskusja zatytułowana „Biopaliwa 2030”, w której udział wzięli: Prezes KIB Zygmunt Gzyra, Prezes – Dyrektor Generalny POPIHN Leszek Wiwała oraz reprezentujący Zarząd UNIMOT S.A. Przemysław Podgórski. Rozmowa, której moderatorem, jak zresztą całości konferencji, była redaktor naczelna „Teraz Środowisko” Marta Wierzbowska-Kujda, skoncentrowana była zgodnie z intencją na realiach krajowych w kontekście możliwości wypełnienia celów RED3, do czego niejako ma rynek przygotować trwająca implementacja uprzedniej jeszcze dyrektywy RED2. Przeskok z ok. 6% udziału OZE w transporcie, jaki mamy obecnie, do 29% czy choćby 14% w 2030 roku oznacza, zgodnie przyznano, istną rewolucję, która wymaga zwielokrotnionego wysiłku, ustanowienia nowych narzędzi finansowych i drastycznego przyspieszenia inwestycji w nowe technologie. Aktualne osiągnięcia w zakresie energii odnawialnej w transporcie ograniczają się bowiem praktycznie do biopaliw konwencjonalnych, które jednocześnie oferują już coraz wyższy poziom redukcji emisji GHG. Zestawiając to z krajowym potencjałem rolnictwa, dążeniem UE wyrażonym w dyrektywie RED3 do zwiększenia udziału biodiesla w oleju napędowym do normy B10 oraz zależności potencjału surowców odpadowych od importu z innych części świata zasadnym wydaje się, jak stwierdził Leszek Wiwała, umożliwienie Polsce przynajmniej wykorzystanie pełnego limitu 7% dla pierwszej generacji (w projekcie ustawy wdrażającej RED2 limit krajowy określono na poziomie 6,1%). Zygmunt Gzyra ocenił, że Polskę stać byłoby na zwiększenie produkcji biokomponentów w bardzo krótkim czasie o co najmniej kilkaset tysięcy ton, tym niemniej naprzeciw temu stoją formalne ograniczenia, które determinować będą decyzje zakupowe koncernów realizujących Narodowe Cele Wskaźnikowe. Przemysław Podgórski podkreślił potrzebę długoterminowych rozwiązań prawnych, które w sposób klarowny i jednoznaczny określać będą obowiązki stawiane przez podmiotami paliwowymi.

Serdecznie dziękujemy wszystkim patronom, partnerom, prelegentom, panelistom, a przede wszystkim uczestnikom konferencji, że byliście Państwo z nami!

Gorącym dyskusjom na najbardziej aktualne tematy związane z funkcjonowaniem szeroko pojętego łańcucha dostaw paliw odnawialnych w transporcie, ale także miłemu spędzeniu czasu w gronie przyjaciół i znajomych, sprzyjała aura hotelu Lake Hill Mazury Resort & Spa, któremu dziękujemy za miłą gościnę.

Poprzeczka na przyszły rok zawieszona została bardzo wysoko tak pod względem frekwencji, jak i poziomu merytorycznego programu, czemu oczywiście postaramy się sprostać. Już teraz bowiem mówimy Państwu do zobaczenia we wrześniu 2025 roku na XIV Konferencji KIB ”Biopaliwa transportowe”!

Partnerem strategicznym konferencji była firma:

 novonesis 

Partnerami złotymi były firmy:

Orlen Południe S.A., Mostostal Zabrze S.A.Elektromontaż Kraków S.A., Cabaj&Kotala Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o., REDcert, AT-Agrar Technik Int. GmbH, Viterra Polska, Spomasz Pleszew S.A., Technoilogy s.r.l., Pentacomp

Naszymi Partnerami były firmy:

Prochem S.A., Zakłady Tłuszczowe Bielmar, Flottweg Polska, Unia Araj

 

                                                     Serdecznie dziękujemy jeszcze raz i do zobaczenia w przyszłym roku!

                                                                                                         ************

 

Stowarzyszenie
Krajowa Izba Biopaliw

Copyright Krajowa Izba Biopaliw 2019
Projekt i wykonanie Apolloweb.pl