Aktualności

Urząd m.st. Warszawy o elektromobilności

W dniu 12 grudnia odbyła się 13. już edycja organizowanego przez Urząd m.st. Warszawy Forum Operatorów Systemów i Odbiorców Energii i Paliw pt. „Elektromobilność i paliwa gazowe szansą dla Warszawy w walce o czyste powietrze”. Podstawą organizacji spotkania o takiej tematyce były plany Ministerstw Energii i Rozwoju dotyczące dążenia do rejestracji co najmniej miliona aut elektrycznych do 2025 r. Realizacja tych zamierzeń, zgodnie z „Krajowymi ramami polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych”, będzie wymuszać powstanie do 2020 roku, na terenie aglomeracji warszawskiej, 1367 punktów ładowania i budowy sześciu punktów tankowania cng.

Obrady XIII Forum podzielone zostały na dwie części. Rozpoczął Pan Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, który wyjaśnił, że wykonanie ministerialnego planu będzie wymagało ścisłej współpracy warszawskiego samorządu i jego spółek infrastrukturalnych i transportowych, a także operatorów energii elektrycznej i sieci gazowniczej oraz organizacji społecznych ze sfery transportowej i ochrony środowiska.

W kolejnych prezentacjach prof. dr hab. inż. Lech Grzesiak przedstawił techniczne aspekty funkcjonowania pojazdów elektrycznych, ich układy napędowe i magazyny energii oraz systemy do ładowania baterii, przedstawiciele Innogy poruszyli aspekt rozwoju elektromobilności z perspektywy miejskiej sieci dystrybucyjnej, zaś przedstawicielka PGNiG Obrót Detaliczny przedstawiła wykorzystanie gazu CNG w komunikacji miejskiej. Z kolei reprezentant Nissana, który ma połowę udziałów w polskim rynku aut elektrycznych, przedstawił ofertę firmy w zakresie zeroemisyjnych pojazdów, a także techniczne kwestie i koszty ich eksploatacji. Auto Nissan Leaf było również udostępnione do obejrzenia uczestnikom forum.

Druga część spotkania poświęcona była dyskusji, której celem była próba odpowiedzi na pytanie, jak Warszawa może się przygotować do wprowadzenia w życie „Planu rozwoju elektromobilności w Polsce”. Uczestniczący w niej przedstawiciele Instytutu Transportu Samochodowego, Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, Miejskich Zakładów Autobusowych, Innogy Stoen Operator Sp. z o.o., PGNiG Obrót Detaliczny i innych instytucji, dyskutowali o aktualnej sytuacji w zakresie wykorzystania aut elektrycznych przez użytkowników indywidualnych, korporacje taksówkowe, firmy dostawcze czy operatorów komunalnych oraz możliwości ładowania tego typu pojazdów. W stolicy, na koniec czerwca, było zarejestrowanych 2747 aut hybrydowych i 279 samochodów elektrycznych. Te ostatnie mają do dyspozycji 30 stacji ładowania. Nie pominięto aspektów bezpieczeństwa związanych z eksploatacją silników elektrycznych, a także przywołano plany innych krajów, w tym np. Niemiec, gdzie od 2030 r. będzie możliwość zarejestrowania jedynie aut zeroemisyjnych.

Stowarzyszenie
Krajowa Izba Biopaliw

Copyright Krajowa Izba Biopaliw 2019
Projekt i wykonanie Apolloweb.pl